Afgebrand?!

Afgebrand?!

 

 Burn-out betekent zoiets als afgebrand, uitgeblust en emotioneel uitgeput zijn. 

Burn-out is een specifieke vorm van stress. 

Burn-out is een uitputtingsreactie van lichaam en geest op een (jaren)lange blootstelling aan stress. 

Burn-out komt veel voor in beroepen met veelvuldig en intensief contact met mensen, zoals in het onderwijs, de gezondheidszorg en het management. 

Burn-out wordt niet gezien als ziekte, maar als aanpassingsstoornis. Het is een “normale” menselijke reactie op een “ongewone” situatie. 

 

Ik kreeg ooit in een half uur durend gesprek te horen dat ik niet meer zo vrolijk was als voorheen en niet meer mijn “oude zelf” .  Ik werd door mijn baas naar huis gestuurd: ga maar eens een half jaar “lekker” thuis zitten. Geen begeleiding, geen reïntegratie-traject, succes verder!

Nou “lekker” en dan? Dan zit je thuis: depressief, dodelijk vermoeid en last van paniekaanvallen. 

Na een maand lamgeslagen op de bank te hebben gezeten, heb ik hulp gezocht: Een burn out.  

Ik was gelukkig in de omstandigheid om met behulp van mijn man zelf aan de gang te kunnen  gaan  met een online coachingsprogramma.  Het kostte mij veel moeite maar het heeft gewerkt! Ik ben uiteindelijk niet meer teruggegaan naar het bedrijf en ben na veel omzwervingen lekker voor mezelf gaan werken.  

Van de kant van dit bedrijf is het natuurlijk absoluut niet de manier om zo om te gaan met iemand met een burn-out. En ik had ook geen flauw idee van mijn rechten en plichten.

Hoe hoort het eigenlijk wel? 

De werkgever heeft een verantwoordelijkheid voor iemand met burn-out klachten. Dat is wettelijk vastgesteld in de “Wet Verbetering Poortwachter”. Die wet is speciaal in het leven geroepen om te zorgen dat de werknemer weer snel aan de slag kan.  

Zowel de werkgever als de werknemer heeft een verplichting om samen een plan op te stellen om te zorgen dat de werknemer weer snel terug aan het werk kan: bedrijfsarts inschakelen, hulp bieden én zorgen dat iemand weer gezond terug kan keren.

 Dus hoe beroerd je je ook voelt, trek aan de bel, ga samen het gesprek aan, zoek hulp en laat je nooit zo wegsturen! 

 

Een coach kan je helpen een burn out te voorkomen. Bij ernstige psychische klachten dien je altijd de huisarts en/of een psycholoog te raadplegen. (Neem voor meer informatie  contact op via het contactformulier). 

Kijk voor meer informatie over de Wet Verbetering Poortwachter op https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/wet-verbetering-poortwachter. 

Deze post heeft een reactie

  1. Wow, een aanpassingsstoornis dus. Klopt wel kan ik zeggen na een periode begeleiding, praten, lezen en cognitieve therapie. Allemaal in goede samenwerking en goed contact met mijn werkgever. Het kan dus wel. Lucky me.

Geef een reactie

Sluit Menu